Al-Farabi Tokoh Falsafah Islam
Dunia..
|
Tulisan ahli falsafah Yunani seperti Plato dan Aristotle
mempunyai pengaruh yang besar terhadap pemikiran ahli falsafah Islam. Salah
seorang ahli falsafah Islam yang terpengaruh dengan pemikiran kedua tokoh
tersebut ialah Al-Farabi.
Latar Belakang Tokoh
Nama
sebenarnya Abu Nasr Muhammad Ibnu Muhammad Ibnu Tarkhan Ibnu Uzlaq Al Farabi.
Beliau lahir pada tahun 874M (260H) di Transoxia yang terletak dalam Wilayah
Wasij di Turki. Bapanya merupakan seorang anggota tentera yang miskin tetapi
semua itu tidak menghalangnya daripada mendapat pendidikan di Baghdad. Beliau
telah mempelajari bahasa Arab di bawah pimpinan Ali Abu Bakr Muhammad ibn
al-Sariy.
Selepas
beberapa waktu, beliau berpindah ke Damsyik sebelum meneruskan perjalanannya
ke Halab. Semasa di sana, beliau telah berkhidmat di istana Saif al-Daulah
dengan gaji empat dirham sehari. Hal ini menyebabkan dia hidup dalam keadaan
yang serba kekurangan.
Al-Farabi
terdidik dengan sifat qanaah menjadikan beliau seorang yang amat sederhana,
tidak gilakan harta dan cintakan dunia. Beliau lebih menumpukan perhatian
untuk mencari ilmu daripada mendapatkan kekayaan duniawi. Sebab itulah
Al-Farabi hidup dalam keadaan yang miskin sehingga beliau menghembuskan nafas
yang terakhir pada tahun 950M (339H)
Selain
itu, dia juga merupakan seorang pemuzik yang handal. Lagu yang dihasilkan
meninggalkan kesan secara langsung kepada pendengarnya. Selain mempunyai
kemampuan untuk bermain muzik, beliau juga telah mencipta satu jenis alat
muzik yang dikenali sebagai gambus. Kemampuan Al-Farabi bukan sekadar itu,
malah beliau juga memiliki ilmu pengetahuan yang mendalam dalam bidang
perubatan, sains, matematik, dan sejarah.
Namun, keterampilannya sebagai
seorang ilmuwan yang terulung lebih dalam bidang falsafah. Bahkan
kehebatannya dalam bidang ini mengatasi ahli falsafah Islam yang lain seperti
Al-Kindi dan Ibnu Rusyd.
Al-Farabi
banyak mengkaji mengenai falsafah dan teori Socrates, Plato, dan Aristotle
dalam usahanya untuk menghasilkan teori serta konsep mengenai kebahagiaan.
Maka tidak hairanlah, Al-Farabi dikenali sebagai orang yang paling memahami
falsafah Aristotle. Dia juga merupakan seorang yang terawal menulis mengenai
ilmu logik Yunani secara teratur dalam bahasa Arab. Meskipun pemikiran
falsafahnya banyak dipengaruhi oleh falsafah Yunani tetapi beliau menentang
pendapat Plato yang menganjurkan konsep pemisahan dalam kehidupan manusia.
Menurut
Al-Farabi, seorang ahli falsafah tidak seharusnya memisahkan dirinya daripada
sains dan politlk. Sebaliknya perlu menguasai kedua-duanya untuk menjadi
seorang ahli falsafah yang sempurna. Tanpa sains, seorang ahli falsafah tidak
mempunyai cukup peralatan untuk diekspolitasikan untuk kepentingan orang
lain. Justeru, seorang ahli falsafah yang tulen tidak akan merasai sebarang
perbezaan di antaranya dengan pemerintah yang tertinggi kerana keduanya
merupakan komponen yang saling lengkap melengkapi. Dalam hal ini beliau
mencadangkan agar diwujudkan sebuah negara kebajikan yang diketuai oleh ahli
falsafah.
Terdapat dua buku tidak dapat disiapkan oleh Al-Farabi di
zamannya. Buku-buku itu ialah "Kunci Ilmu" yang disiapkan oleh anak
muridnya yang bernama Muhammad Al Khawarismi pada tahun 976M dan
"Fihrist Al-Ulum" yang diselesaikan oleh Ibnu Al-Nadim pada tahun
988M.
Al-Farabi
juga telah menghasilkan sebuah buku yang mengandungi pengajaran dan teori
muzik Islam, yang diberikan judul "Al-Musiqa" dan dianggap sebagai
sebuah buku yang terpenting dalam bidang berkenaan. Sebagai seorang ilmuwan
yang tulen, Al-Farabi turut memperlihatkan kecenderungannya menghasilkan
beberapa kajian dalam bidang perubatan. Walaupun kajiannya dalam bidang ini
tidak menjadikannya masyhur tetapi pandangannya telah memberikan sumbangan
yang cukup bermakna terhadap perkembangan ilmu perubatan di zamannya.
Sesungguhnya
Al-Farabi merupakan seorang tokoh falsafah yang serba boleh. Banyak daripada
pemikirannya masih relevan dengan perkembangan dan kehidupan manusia hari
ini. Sementelahan itu, pemikirannya mengenai politik dan negara banyak dikaji
serta dibicarakan di peringkat universiti bagi mencari penyelesaian dan
sintesis terhadap segala kemelut yang berlaku pada hari ini.
|
Jiwa @ Akal Menurut al-Farabi
Menurut
Al-Farabi, akal adalah satu gejala yang mempunyai daya kekuatan yang dapat
memancarkan roh. Dalam daya kekuatan itu terdapat beberapa daya yang lain
seperti daya keinginan untuk hidup( survival instinct ),dalam pemeliharaan diri
( self defence mechanism ) dan pengembangan zuriat( breeding mechanism ).
Menurut
Al-Farabi lagi, akal juga mempunyai dua bahagian kekuatan lain, iaitu dapat
berfikir sesuatu yang berbentuk abstrak yang terpisah daripada kebendaan yang
dapat diinderai, dan daya kekuatan untuk mencari sesuatu yang dapat memberi
faedah, kebaikan dan kesempurnaan jasmani daya kekuatan yang kedua ini akan
hancur jasad ditelan bumi sedangkan daya kekuatan yang pertama akan
dibangkitkan bersama roh pada hari kiamat.
Al-Farabi menaruh perhatian besar pada kewujudan
jiwa dan kaitannya dengan kekuatan berfikir menurut dia jiwa wujud dalam tubuh
manusia, memancar dari akal kesepuluh. Dari akal kesepuluh ini pulalah memancar
bumi, roh, api udara dan tanah. Dalam persoalan jiwa ini Al-Farabi cuba membuat
andaian antara pendapat Plato dengan Aristotle. Menurut Plato, jiwa itu ia sesuatu
yang berbeza dengan tubuh, ia adalah substansi rohani. Sedangkan menurut
Aristotelis, jiwa adalah bentuk tubuh.
Dalam hal ini, Al-Farabi cuba mencari
jalan keluar antara kedua pendapat yang
berbeza di atas. Menurut dia, jiwa itu berupa substansi dalam diri dan bentuknya
ada hubungan dengan tubuh. Jadi jelaslah
disini Al-Farabi mengambil teori substansi dari plato dan teori bentuk dari
Aristotle.
Al-Farabi cuba memilah jiwa yang ada
pada jiwa itu kepada tiga macam. Pertama daya gerakan seperti gerak untuk makan, gerak
untuk memelihara sesuatu, dan gerak untuk berkembang biak. Kedua,
daya mengetahui seperti mengetahui dalam merasa dan mengetahui
dalam berimaginasi. Ketiga, daya berfikir yang di pilih-pilih kepada
akal praktik dan akal teori.
Tentang akal praktik dan teori,
masing-masing mempunyai fungsi yang berbeda, akal praktis berfungsi untuk
menyimpulkan apa yang mesti dikerjakan oleh seseorang. Sedangkan akal teori
berfungsi untuk membantu dalam menyempurnakan jiwa.
Seterusnya akal teori dibagi lagi
kepada tiga macam. Pertama, akal potensi atau akal fizik (material).
Akal ini dapat menangkap bentuk-bentuk dari barang-barang yang dapat ditangkap
oleh panca indra. Kedua, akal aktual, akal biasa. Akal ini dapat
menangkap semua makna-makna dan konsep-konsep. Ketiga, akal mustafad,
akal yang diperolehi (acquired). Akal ini mampu mengadakan komunikasi
dengan Sang Pencipta.
Untuk berkomunikasi dengan Sang
Pencipta menurut Al-Farabi seseorang harus mempunyai jiwa yang bersih, kesucian
jiwa. Tidak hanya diperoleh melalui badan dan perbuatan-perbuatan badan
semata-mata tetapi Kesucian jiwa dapat diperoleh melalui kegiatan berfikir dan
terus berfikir. Menurut Al-Farabi, falsafah dan moral sama-sama mengilhamkan
kebahagiaan bagi manusia. Kebahagiaan seseorang akan wujud apabila jiwanya
sudah sempurna. Salah satu indikasi kesempurnaan jiwa ialah apabila ia sudah
tidak lagi berhajat kepada material.
Al-Farabi sendiri dalam kehidupannya
sebagai seorang sufi dan filosof menyimpan jiwa kesufiannya yang sangat
mendalam untuk dapat berkomunikasi dengan Sang Pencipta dalam kezuhudan
kehidupan. Ia menjadikan kesucian jiwa sebagai asas dalam berfalsafah yang
benar.
Menurut Al-Farabi kebahagiaan
mengandung kelazatan yakni kelazatan jasmani dan akli. Kelazatan jasmani hanya
sebentar, mudah diperoleh dan cepat hilang. Sedangkan kelazatan akli inilah
tujuan hidup hakiki manusia. Untuk mencapai tujuan tersebut manusia perlu
mengembangkan daya fikir yang benar, mampu membezakan baik dan buruk, benar dan
salah, serta punya kemahuan yang kental. Memiliki keutamaan hasil pemikiran
teori, pemikiran praktis, sikap mental yang benar dan perbuatan yang benar.
No comments:
Post a Comment